Saturday, May 21, 2011

Something to think about.

Actually pesanan nie buat diri I yang suka sgt LALAI dengan keduniaan, then tetiba terfikir tak salahkan if nak share ngan semua.

First of all, bunch of thanks to Heliza Helmi coz she's the reason I started to Google bout this.
Okayh what am I talking bout here is, semalam ada terbukak FB Heliza, and akak Heliza kita nie rajin sgt Post bout ayat2 suci yang bole dibaca time lapang. 

Ada satu link nie, so I pun tekanlah, then i dgr Sheikh Mishary reciting surah Al-Mulk. Sedap+Merdu sgt3! 

Tetiba jerr terfikir, I know am not perfect and sebagai Hamba Allah s.w.t banyak sangat2 dosa dilakukan.Tapi sebesar mana pun dosa kita, kalau kita ikhlas bertaubat, dosa2 kita dimaafkan. Betapa MULIANYA ALLAH s.w.t. 

Kekadang I terpikir, dah banyak sangat I meminta padaNYA, dan Alhamdullilah setakat nie I dapat ja semua. Tiada kekurangan. Terima Kasih Allah s.w.t. 
I taw, sometimes even dah dapat apa I nak, I stil nak lagi, nak lagi nak lagi.Then kekadang dh dapat complaint la tu! iishhh. I need to change!
Kalau kita masih tak bersyukur dengan apa yang kita ada, it shows that kita nie UMAT YANG TIDAK TAHU APA ITU ERTI SYUKUR!

 So, today lemme share you something, not much but at least something :

1.If kita dalam kesusahan dan buntu, baca Ayat Al-Kursi dan akhir surat Al-Baqarah. InsyaAllah Allah s.w.t akan menolong kita.
Dalam sebuah hadis lain, baginda bersabda: Barang siapa membaca ayat al-Kursi dan akhirsurah al-Baqarah ketika kesusahan nescaya Allah menolongnya. ...

2.Saiyidina 'Abdullah bin Abbas berkata: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: "Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk."
Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk."

So, Allah s.w.t dah bagi banyak sangat cara utk kita menebus balik dosa2 kita dan Allah s.w.t akan selalu menolong hambaNYA yang selalu mengigatiNYA.

One more, janganlah bila kita dalam kesusahan, time tu baru nak sembahyang, and mintak doa nangis2, sewajarnya setiap saat kita ingat Allah s.w.t. InsyaAllah Allah s.w.t akan bantu.
And if something bad still happen, it means ada HIKMAH di sebalik setiap yang berlaku. Always think positive. 

Lets enjoy this life sambil kita igt pesanan Allah s.w.t and lets make sure kebahagiaan kita bukan setakat di dunia saja, tapi di akhirat jua. AMIN.

Note to myself:  No matter what you do NUR AISHA, keep your faith in Allah s.w.t and don't give up. I know am not perfect, InsyaAllah jom kita sama2 perbaiki diri kita. Memang bukan senang, but nothing is IMPOSIBBLE KAN. NEVER SAY NEVER;)

AN ULTIMATE WINNER IS A PERSON WITH A GOOD HEART;)


3 comments:

  1. aisha... nice entry.. thanks for the reminder! =)

    ReplyDelete
  2. nice one! do this more :) thanx for reminding sayang

    ReplyDelete
  3. agree with nad, i expect for more of such post dear :) and thanx for reminding me too ^^

    i need to stop adding my shoes collection n switching my phone =P cuba utk brsyukur in any kinda way

    ReplyDelete